שיפור זרימת הדם בעזרת ארגינין

ארגנין (L-arginine) הוא חומצת אמינו הנמצאת בכל צורות החיים. הוא מסווג כחומצת אמינו חיונית למחצה. זה אומר שתחת תנאים רגילים הגוף מסוגל לייצר מספיק ארגנין למרות זאת, ישנם מקרים שבהם הגוף לא מסוגל לייצר בכמות מספקת.

כאשר ישנם תנאי לחץ - סטרס דרישת ה- ארגנין עולה, כגון: טראומה (גם בעקבות ניתוח), אלח – זיהום, פצעים וכיבים על רקע של סכרת וכוויות. תחת תנאים אלו, ארגנין נהפך להכרחי וזה מאוד חשוב לספק לגוף תוספת של חומצות אמינו, כדי לענות לדרישות הפיזיולוגיות הגדלות.

ארגנין, גם כאשר הוא לא הכרחי, כמוגדר לעיל, הוא חיוני. בנוסף להשתתפות בייצור החלבון, הוא ממלא כמה תפקידים בגוף. אלו כוללים:

ארגינין וכלי דם

לארגינין יש תפקיד מרכזי בויסות לחץ הדם, הודות לייצור המולקולה NO - שהיא החומר הפעיל שבארגינין.

ארגינין משמש כחלק מהטיפול במחלות לב וכלי דם, הצירות כלי דם - איסכמיה, תעוקת לב - אנגינה פקטוריס. לעיתים יש צורך במינון גבוה של עד 15 גרם ליום. לצורך זה נוח להשתמש באבקה.

  • מסייע בבעיות הלב וכלי הדם (קרדיו-וסקולאריות), שיפור בספיקת לב, הפרעות בזרימת דם לרגליים.
  • מסייע לזרימת הדם, בכלי הדם ותפקוד מיני הקשור לזה!
  • טרשת עורקים - אטרוסקלרוזיס ( Atherosclerosis)
  • מוריד לחץ דם גבוה הודות לשיפור זרימת הדם.
  • מקל באנגינה פקטוריס הודות לשיפור זרימת הדם.

ארגינין שימושים והשפעות רפואיות:

היפרליפידמיה – רמה גבוהה של שומנים בדם.
ארגינין מפחית רמות גבוהות של שומנים בדם, מוריד רמת כולסטרול LDL, מבלי לפגוע ברמת הכולסטרול HDL. מינון יומי של 6 – 15 גרם מוריד רמת הכולסטרול מסוג LDL, מבלי להפחית את רמתו של הכולסטרול HDL, ומבלי לגרום לתופעות לוואי.

אי- פוריות גברים
נחוץ להיווצרות תאי זרע, משפר תנועתיות וספירה, להשלמה להוסיף אבץ, 10 Q, קרניטין.

ייצור תחמוצת החנקן
L-arginine הוא מקדם ההיווצרות של תחמוצת החנקן nitric oxide -NO . גורם הקשור לזרימת דם מוגברת ולעוררות מינית. כאן המינון היומי הוא 1 – 3 גרם.

ארגנין לייצור גלוקגון ואינסולין ע"י הלבלב
ארגנין כאשר מסופק בכמויות גדולות, הוא ממריץ את ייצור גלוקגון ואינסולין ע"י הלבלב.

ארגנין והמערכת החיסונית

ארגנין - L-arginine גם משמש כמזין של המערכת החיסונית בהזנה פנימית וחיצונית, לאלו שסובלים מטראומה, זיהום - אלח וכוויות. מגביר ייצור תאי הרג – נויטרופילים ותאי T, שלהם חשיבות במחלות נגיפיות וממאירות. מפחית צמיחה של פטריית הקנדידה. בכמויות מוגברות חשוב לאזן עם ליזין.

ארגינין והורמון הגדילה

L-arginine, כשמסופק בכמויות גדולות, עובר המרה לאורניטין L-ornithine, אשר ממריץ את ייצור הורמון הגדילה ופרולקטין ע"י יותרת בלוטת המוח.

שחרור הורמון הגדילה. נחוץ גם למבוגרים: שמירה על רקמת השרירים ורקמות בלתי שומניות , מונע ירידה במסת השרירים. מסיע להגדלת מסת שריר אצל
ספורטאים, חנקן קשור לסינתזת חלבון לשריר.

בקרת משקל גוף - הרזיה
ארגנין מגביל את אחסון השומן, משום שהוא שומר על השומן במערכת זמין לשימוש. זוהי חומצת אמינו הכרחית בנושא של שליטה על משקל הגוף.

ארגנין ואוסטיאופורוזיס
ארגנין מעכב את אובדן מסת העצם, פועל לשחרור הורמון הגדילה משפר צפיפות העצם. זאת עקב עליה של המולקולה תחמוצת החנקן: nitric oxide-NO.

ארגינין וכליות
מסייע בהפרעות בכליות, (לא מתאים באי ספיקת כליות).
להלן הרחבה למתעניינים:
ל- ארגנין מיוצר בעיקר בכליות. הוא המפתח שמקשר במחזור השתנן - urea של Krebs-Henseleit.
L-ornithine ו- L-citrullineהם סמן מקדים לייצור ה- L-arginine, ובהמשך- L-arginine הופך לשתנן - urea ו - L-ornithine , בתיווך האנזים ארגינאז - arginase. החלק של L-arginine שלא הופך לשתנן, נכנס לחילוף החומרים, ומופץ לרקמות שונות. כמות קטנה הרבה יותר מופקת ע"י הכבד.

ניטרול רעלים
הגנה על הכבד, ניטרול רעלים מאמוניה, הנוצרת כתוצאה מחילוף החנקן של חומצות האמינו דרך היווצרות השתן.

מה הם מקורות הארגנין במזון?

מקורות: חיטה מלאה, אגוזים, זרעים, אורז, שוקולד, וסויה.
רוב תוספי ה - L-arginine באים מצמחים וחלבונים מן החי. כמויות קטנות של L-arginine חופשי נמצאות במיצי ירקות ואוכל מותסס, כגון מיסו ויוגורט. חלבוני סויה וחלבוני צמחים עשירים ב- L-arginine יותר מאשר חלבונים מן החי, שעשירים יותר בליזין. נטען כי הורדת הכולסטרול – hypo-cholesterolemic אפקט האפשרי של חלבון הסויה, הוא בעקבות, לפחות חלקית, תכולת ה – L-arginine הגבוהה.

מהו המינון המתאים של ארגינין?

המינון המקובל של ארגנין הוא עד 5 גרם ליום. נטילה אוראלית של ארגינין במינון של עד 15 גרם ליום מתקבלת טוב. תגובת ותופעות לוואי נצפו במינונים גבוהים יותר של 15 עד 30 גרם ליום. (בעודף: עיבוי וחספוס העור, חולשה, שלשול, בחילה ואיבוד חסינות לווירוסים).
עודף של תחמוצת החנקן NO הוא גורם חמצוני. לכן יש להגביר במקביל לארגינין, תוספת של נוגדי חמצון כגון: 10 Q, חומצה אלפא ליפואית ועוד.

אזהרות תופעות לוואי

לא מתאים לנשים בהריון - בגלל חוסר במחקר ארוך טווח על בטיחות התוסף, ובגלל האפשרות של הגברת ייצור הורמון הגדילה, נשים בהיריון
ונשים מניקות צריכות להימנע מליטול תוספי L-arginine.

  • לא מתאים לחולי כליות וכבד. - אלו עם אי ספיקה של הכליות, מטופלי דיאליזה או כאשר ישנה ירידה בתפקודי הכבד, כדאי להיות זהירים בשימוש ב L-arginine.
  • לא מתאים בזמן התקף של וירוס ההרפס - ארגינין L-arginine נמצא בחלבונים של וירוס ההרפס. למרות שלא קיימת סבירות גבוה לכך שלאלו עם היסטוריה רפואית של הרפס תהיה הישנות, אם הם ישתמשו בארגינין, הם צריכים להיות מודעים לאפשרות הזו. לכן במקביל לארגינין, לשם מניעת הסיכון להתפרצות מחודשת, להוסיף את החומצה האמינית ליזין הבולמת את וירוס ההרפס.
  • לא מתאים בדלקת מפרקים - זהירות במינון במצב של דלקת מפרקים. כי עודף NO עלול להגביר את הדלקת.

תגובות עם תרופות

  • ציקלוספרין – Сyclosporine - L-arginine ארגינין יכול לפגוע בהשפעה ה-antinaturetic של сyclosporine.
  • איבופרופן - Ibuprofen (אנטי דלקתי) - ארגינין יכול לשפר את הספיגה של ibuprofen אם נלקחים בו זמנית.
  • ניטרטים אורגניים Organic nitrates- ארגינין יכול תיאורטית להגביר את עוצמתם אם נלקחים בו זמנית.
  • Sildenafil citrate - תיאורטית, תוספי L-arginine יכולים לגביר את עוצמתה אם נלקחים בו זמנית.
  • תגובות עם צמחי מרפא - Yohimbe – אם נלקח יחד עם ארגינין L-arginine יכול להגביר את ההשפעה.